Tuesday, February 22, 2011

KOMPLIKASI KELUKAAN

Sendirian aku mengelamun...
Berada dalam keadaan kaku dan kosong...
Ku cuba mencari dan menilai kehidupan...
Yang hadir hanya wajah-wajah insan yang ku sayangi.
       Lalu ku tatapi potret kenangan...
       Mengimbas setiap memori yang bermakna,
       Ada tersimpan suka duka bersama yang telah berlalu...
       Terukir senyuman di wajahku dan sedikit kemuraman.
Terlalu cepat masa berlalu....
Hingga tidak kusedari terlalu lama aku menyepi,
Hampir terlupa wajah-wajah ini pernah menghiasi hidupku,
Mengapa...?Ada luka yang tersimpan sukar ku lupakan.
        Lalu titisan manik halus menghiasi wajahku kini...
        Terasa sebak jelas kesakitan lama ini masih ada...
        Berdendamkah aku...?
        Terasa jiwa ini terbang melayang mengingati peristiwa itu...
Satu ketika dulu hati ini pernah dihiasi rasa kasih...
Hingga saat ini rasa ini tidak pernah pudar...
Ku cuba untuk melupakannya tetapi puas ku hindari...
Ia tetap utuh disanubariku yang paling dalam.
       Aku malu sekadar menjadi persinggahan,
       Menjadi pendamping tatkala badai melanda...
       Ku selami segalanya inginkan kegembiraan diwajahnya,
       Tetapi kala keceriaan itu aku dipinggirkan.
Bagaimanakah ingin ku nyatakan tentang diri ini...???
Bagai melukut ditepi gantang...
Pedih terasa bagaikan sembilu tertusuk,
Adakah kerana kesilapan pertimbangan?
       Aku tidak pinta Akan kehadirannya...
       Segalanya ku terima kerana takdirku,
       Salahkah aku mendamba kebahagiaan..???
       Rasa luka ini berdarah kembali saat ini...
Sekian lama ku rawat...
Masih berdarah dan semakin dalam...
Mengapa terlalu sukar ingin ku hadapinya?
Adakah ini bermakna aku akan sendiri?

                                                                 NUKILAN
                                                    MYLOVELY @ KASIH HATI
                                                       21HB FEBRUARI 2011
              


No comments:

Post a Comment