Thursday, June 28, 2012

RATAPANKU

Kepiluan ini merembaskan tangisan dihatiku...
Terbayang-bayang kata putusmu merentap ceriaku...
Aku terima kerana ia adalah kehendakmu...
Walaupun sukar akan ku harungi demi keranamu...
            Tiada kata dapat ku lafazkan...
            Hanya hadir sendu mengisi ratapanku...
            Kala ungkapan itu kau nyatakan...
            Terpaku aku sejenak memungkinkan segalanya.
Lalu dalam keheningan senja ku membawa diri...
Mencari sedikit ruang untuk aku bernafas kembali...
Ku tinggalkan segala menyusur kekelaman malam...
Namun segalanya terasa kosong...
            Terlalu banyak bebanan yang ku pikul...
Tidak seberat bebanan perasaan diguris ini...
Dalam sedar aku tidak rasa aku berjaga...
Semangatku tiada pada jasadku...
Kegagalan ketabahan dalam diri...
Membuat aku hilang rasa simpati pada diri...
Mengapa aku sakiti diri...???
Sedari awal Kebahagiaan terlalu jauh untukku...
            Kenapa aku tidak dikurnia hati sekeras waja...???
            Mungkin aku tidak separah ini menghadapi ranjau...
            Kenapa dugaan untukku silih berganti...???
            Membuat aku takut untuk menyimpan impian...
Hanya sedetik keceriaan dapat ku miliki...
Namun ianya hanya sementara...
Tanpa relaku ia direntap ...
Terkapar-kapar aku mencari arah dalam rebah.
            Ungkapan kirimanmu setiap detik ku tatapi...
            Setiap saat ku semat di naluri...
            Peringatan darimu...
            Menidakkan kehadiranmu dalam hidupku...
Kerana bagimu dirimu tiada lagi untukku...
Ia amat mengguriskan perasaanku...
Aku patut sedar akan kekurangan diri...
Jua bebanan hidup yang tidak ku pinta...
            Setiap helaan nafasku hanya menanti waktu...
            Aku sudah tiada kekuatan...
Untuk meneruskan perjalanan ini...
Namun derita ini kini adalah teman buatku...
Mengisi hari-hari yang kosong...

                                                                NUKILAN
                                                   MYLOVELY@KASIH HATI
                                                   28HB JUN 2012(23:48PM)

1 comment: