Wednesday, February 9, 2011

ERTI DISEBALIK PENGASINGAN

Seindah namamu secantik peribadi,
Kealfaan peribadiku mengundang teka teki,
Kesilapanku mewujud prasangka,
Ada dilema dalam pengasingan.
      Yang dicari ada disisiku,
      Yang menghilang sentiasa muncul,
      Mata hatiku tidak melihat...
      Hanya menonton dari pancaindera.
Mengenali lebih didorong oleh-NYA,
Pengenalan adalah takdir dugaan,
Lalu naluriku mencari erti disebalik...
Sebuah cereka ada mukadimahnya.
      Aku lupa akan kehalusan peribadi insani,
      Aku engkar mencari kebenaran,
      Aku terima setiap cereka,
      Aku menilai dalam satu perjalanan.
Aku mengadili tanpa perincian,
Aku menghukum tanpa ada dosa,
Walaupun lambat tetapi tidak terlewat,
Hadir-NYA memberi hidayah.
      Hanya satu ku pohon darimu,
      Maafkan aku disebalik tembok perbalahan,
      Ku panjatkan kesyukuran buatmu,
      Keikhlasan menjalin satu ikatan.
Ikatan itu kau membinanya,
Aku malu hanya sekadar penumpang,
Keteguhan dan kesucian hatimu,
Memberi erti persahabatan sebenar.

                                                                             NUKILAN
                                                             MYLOVELY@KASIH HATI
                                                                09HB SEPTEMBER 2001

No comments:

Post a Comment