Tuesday, March 22, 2011

KEGUSARAN

Kehidupan...
Adakala aku terasa bahagia,
Adakala terasa tidak bermakna,
Segalanya terikat dalam satu agenda...
      Terlalu sarat memikirkan kesudahannya,
      Tanpa aku sedar menggores sendiri luka di dada,
      Terlalu perit untuk memuaskan hati insan...
      Sedangkan hati sendiri tiada siapa yang tahu...
Aku cuba memaksa menerima sesuatu yang sukar,
Tetapi jiwaku telah ada pemilik yang ingin dilupakan,
Terlalu lama memendam kesakitan tetapi tidak hilang,
Bagaimana harus dilakukan tetap tertanam di lubuk hati.
      Aku mencari penawar mengubati lara kedukaan...
      Hati yang menangis pilu menikam kalbu,
      Tiada siapa tahu kepedihan ini tersimpan lahar,
      Adakala meletus menyala menyimbah gurisan.
Aku cuba bangkit dari rasa yang melemahkan...
Berkali-kali tersungkur namun tidak rebah,
Masih ada ranting memaut membina kekuatan diri,
Tunggak ketabahan dan kesabaran yang hampir luput.
      Tika benci bermukim di persada aku lupa segalanya,
      Kemarahan yang tampak hanya ada kesuraman wajah,
      Tirai mentari melenyapkan sebentar kegusaran,
      Hanya utusan kasih ini masih tiada noktahnya.

                                                                                  NUKILAN
                                                                    MYLOVELY @ KASIH HATI
                                                                          22HB MAC 2011
     
      

No comments:

Post a Comment